@article{oai:nsg.repo.nii.ac.jp:00003700, author = {塙, 佐敏 and Hanawa, Satoshi}, issue = {2}, journal = {新潟医療福祉学会誌, 1346-8774}, month = {Mar}, note = {application/pdf, 論文(Article), Children's physical fitness are suggested to show signs of improvement gradually over time. However, their level of physical fitness continue to remain low, with no change evident from a long-term perspective. The throwing ability in childen is remarkably low with factors of physical fitness. Thus far, instruction has focused on teaching children how to throw a ball (throwing form) to master throwing motion. However, to help them practice moving their body and twisting their core, it may be more effective to teach them correct foot motion. I created the Step -kun to serve as an instructional tool to indicate proper foot movements. Using the Step -kun, children were able to perform foot movements linked to shifting the weight of their body (p<0.001) and body twisting motions (p<0.05). Records taken after the lesson showed statistically significant improvement (p<0.01), and those children who practiced the body twisting motion showed particularly significant improvement (p<0.01). These findings suggest that the Step -kun may be useful in helping children learn proper throwing motion and improve their throwing ability., 子どもの体力が少しずつ向上の兆しがあると言われているが、長期的な視点で見れば依然として低い状態である。とりわけ投能力の低下が著しい。これまで投能力向上のために投げ方(フォーム)を身に付けさせることを中心に指導が行われてきた。本研究では、投動作の習得と投能力向上のために自作教具「ステップくん」を作製し、特に投動作の習得過程で活用することの有効性を明らかにすることを目的とした。その結果、「ステップくん」を活用したことで、体重移動に結び付く足上げ動作(p<0.001)や体のひねり動作(p<0.05)が習得された。また、授業後の記録も有意に向上(p<0.01)し、特に体のひねり動作を習得した群ほど記録は向上していた(p<0.05)。「ステップくん」の特異的効果と限定はできないものの、「ステップくん」を活用することで投動作は身に付き、投能力を向上させることが可能であることが示唆された。}, pages = {62--68}, title = {児童の投能力向上のための指導法の在り方について : 自作教具“ステップくん”の有効性の検討}, volume = {9}, year = {2010} }