@article{oai:nsg.repo.nii.ac.jp:00003704, author = {阿部, 明美 and 栗原, 弥生 and 松井, 由美子 and 高橋, 直樹 and Abe, Akemi and Kurihara, Yayoi and Matsui, Yumiko and Takahashi, Naoki}, issue = {2}, journal = {新潟医療福祉学会誌, 1346-8774}, month = {Mar}, note = {application/pdf, 論文(Article), The objective of this study is to ascertain the effects of PBL tutorial education program with respect to the relation between heuristic learning ability and communication skill (social skill). The research subjects are university nursing students, 88 freshmen and 87 sophomores. These subjects answered a questionnaire, comprised of 30 items from studyevaluation scales developed by MG. Laduceur, et al., and 18 items from social skill measures KiSS-18 developed by Kikuchi. The result was that, among the three sub-scales of the studyevaluation scales, group-study skill was the highest for both the freshmen and the sophomores. With respect to the relation between study-evaluation scales and social skill, it was revealed that students with higher communication skills tended to have higher heuristic study ability. The results suggested, therefore, that acquisition of communication skills contributed to the development of heuristic study ability., 本研究はPBLを用いたテュートリアル教育における教育効果について、主体的学習能力と対人関係技能(社会的スキル)との関連から明らかにすることを目的とする。看護大学1年生88名と2年生87名を対象とし、MG.Laduceurら 1)の開発による学習評価スケール(30項目)と菊池 2)による社会的スキル尺度KiSS-18(18項目)を質問紙により調査した。その結果、学習評価スケールにおける3つのサブスケールのうち『グループ学習技術』が両学年ともに最も高かった。また、学習評価スケールと社会的スキルとの関連では、社会的スキルの高い学生ほど、主体的学習能力が高い傾向にあることがわかった。主体的な学習能力を身につけていくことにおいて、対人関係技能の習得も関与していることが示唆された。}, pages = {57--61}, title = {問題基盤型学習(PBL)を用いたテュートリアル教育における教育効果 : 対人関係技能との関連に焦点をあてて}, volume = {9}, year = {2010} }