@article{oai:nsg.repo.nii.ac.jp:00004217, author = {河端, 啓吾 and 立花, 直樹 and Kawabata, Keigo and Tachibana, Naoki}, issue = {2}, journal = {新潟医療福祉学会誌, 1346-8774}, month = {Mar}, note = {application/pdf, 論文(Article), The aim of this study is to analysis the cause, the present condition, and the counter measure on the trouble in a day care facility, such as users’ dispute, have been grasped, and it aimed to find the better care method. Interview and the questionnaire carried out. The “cause of trouble”,“measures when trouble occurs”, “method of preventing trouble”, “relation between trouble, and care degree and dementia”, and “relation of the after that of the users which caused the trouble” were obtained from results of investigation. Moreover, it turned out that many troubles by the words of a user with the low degree of care arise. Controlling the trouble at preventing it is each institution tried the method corresponding to a trouble, and communication, an improvement of environment, were clarified with it being effective, 本調査では、高齢者デイケア事業所における利用者の間に生じた口論等のトラブルの実態、現状及び対応策を調査することを目的として、インタビュー調査と自記式質問紙を用いたアンケート調査を実施した。調査結果によって「トラブルの原因」「トラブルが起きた時の対応策」「トラブルを未然に防ぐ方法」「トラブルと要介護度・認知症との関連」「トラブルを起こした利用者同士のその後の関係」を明らかにした。また要介護度の低い利用者が言葉によるトラブルを多く起こすことがわかった。トラブルを防止する対策に各施設は取り組んでおり、効果的な対処法として環境改善や、コミュニケーションの改善などが有効であることが明らかにされた。}, pages = {20--25}, title = {高齢者デイケア事業所における利用者間のトラブル : トラブルの実態とその対応策}, volume = {13}, year = {2014} }