@article{oai:nsg.repo.nii.ac.jp:00004221, author = {寺田, 貴美代 and Terada, Kimiyo}, issue = {2}, journal = {新潟医療福祉学会誌, 1346-8774}, month = {Mar}, note = {application/pdf, 論文(Article), As symbolized by the transition from administrative decision to contract in the context of basic structural reforms to the social welfare system, contemporary social welfare services are increasingly dominated by contracts and market economics. However, it has become clear that this is not a pure market, but one founded on quasi-market mechanisms. On the basis of this state of affairs, interest is growing in the concept of social marketing as an approach that may be applied to a broad range of subjects, including the field of social welfare. Despite this, definitions of social marketing are not uniform, and the term is currently used to refer to a wide range of concepts depending on the party conducting the discussion. Also, it is understood that unlike the field of health care, in which a large number of studies have accumulated over a long span of time, prior studies regarding social welfare are extremely limited in number. Thus, in this work, I will first provide a summation of the concept of social marketing, aiming to grasp its special characteristics. Then, I will turn to prior studies in the field of social welfare, investigating the significance of introducing this concept. In concrete terms, I will investigate interpretations of the possibilities of this concept from three perspectives, social work and social marketing, professional social work education and social marketing, and the health care field and social marketing. Further, I will consider themes to be taken up by future studies, investigating the limits of the concept while pointing out the importance of cautiously and flexibly incorporating this cutting-edge approach and mindset,and ultimately putting it to use in actual social work practice., 社会福祉基礎構造改革における「措置から契約へ」という転換に象徴されるように、現代の社会福祉サービスにおいて、契約化や市場化が広がっている。ただし、純粋な市場ではなく準市場のメカニズムが指摘されており、このような背景の中で、社会福祉領域を含む広範な対象に適用可能な考え方としてソーシャル・マーケティング概念が関心を集めている。ただし、ソーシャル・マーケティングの定義は一様ではなく、論者によって多様な理解を伴いながら使用されているのが現状である。さらに、長期に渡る多数の研究の蓄積がある保健医療分野とは異なり、社会福祉に関する先行研究は、その数が極めて限られていると言わざるを得ない。そこで本稿においては、まずソーシャル・マーケティング概念の概要をまとめ、その特徴を把握する。そして、社会福祉領域における先行研究を整理し、この概念を導入する意義について確認する。具体的には、ソーシャルワークとソーシャル・マーケティング、社会福祉専門教育とソーシャル・マーケティング、保健医療分野とソーシャル・マーケティングという3つの観点から、この概念が有する可能性がどのように論じられてきたかを考察する。その上で、今後の課題についても検討し、最終的にはこの概念の限界を認識しつつも先駆的な視点や発想として慎重かつ柔軟に取り入れ、社会福祉実践に生かす重要性について指摘した。}, pages = {44--51}, title = {社会福祉領域におけるソーシャル・マーケティング概念の意義に関する考察}, volume = {13}, year = {2014} }