@article{oai:nsg.repo.nii.ac.jp:00004514, author = {坪川, 麻樹子 and 住吉, 智子 and 岡崎, 章 and Tsubokawa, Makiko and Sumiyoshi, Tomoko and Okazaki, Akira}, issue = {2}, journal = {新潟医療福祉学会誌, 1346-8774}, month = {Mar}, note = {application/pdf, 論文(Article), 【目的】てんかんの手術を受ける児に対するプレパレーションの実施における、看護師の考える内容の重みづけ、および可視化を目的とした。 【方法】小児科勤務の看護師10名を対象とし、半構造的面接で術前プレパレーションの内容の重要さ、困難さ等を語ってもらった。抽出された項目ごとに「心理量測定ツールRami」を用いて、重要さは面積、困難さは高さとして円を描写した。面接により得られたデータは、意味内容の同質性等に注目して分類しカテゴリー名を命名した。対象者が描写した円の項目は、カテゴリーに対応させてクラスター分類し、数値化した。それらを単純集計し、項目間でFriedman検定を実施した。 【結果】面接内容はカテゴリーが8抽出された。また重要さ ・ 困難さでは6クラスターが抽出された。重要さは上位から《手術の目的》《疼痛》《手術への励まし》《術後の制約》《術後のボディイメージの変化》《術後の身体不調》と続き、困難さは、上位から《手術の目的》《ボディイメージの変化》《手術への励まし》《疼痛》《術後の身体不調》《術後の制約》と続いた。Friedman検定では困難さで有意差があった。 【考察】看護師は児に相応しい方法と内容で実施しようと試みていても、児の理解度が判断しづらい状況が推測された。プレパレーションを受ける児によって項目を選択でき、児の不安や恐怖をあおらず、医学的内容を分かりやすく伝える教育的方略の教材が必要であることが示唆された。, 【Purpose】 The purpose of this study was to weight and visualize nurses’ individual preparation with regard to the psychological preparation for children undergoing operations for epilepsy. 【Method】 Ten pediatric nurses talked about the importance and difficulty of psychological preparation prior to operations in semi-structured interviews. Using Rami, a tool that measures psychological quantity, nurses drew circles with importance as area and difficulty as height for each category that they pinpointed. Data obtained from the interviews was classified focusing on the homogeneity of meaning and categories were named. Circle categories drawn by subjects were classified into clusters corresponding to categories and then quantified. Simple aggregation was conducted and categories were compared using the Friedman Test. 【Results】 The results of analysis of interview contents produced 8 categories. Six clusters were produced for importance and difficulty. Importance clusters were( in descending order): purpose of the operation, pain, encouragement concerning the operation, post-operative restrictions, changes in body image after the operation, and poor physical condition after the operation. Difficulty clusters were (in descending order): purpose of the operation, changes in body image, encouragement concerning the operation, pain, poor physical condition after the operation and post-operative restrictions. There was statistical significance between difficulty clusters in the Friedman Test. 【Discussion】 It is assumed that, even if nurses try to implement psychological preparation with methods and contents that are suitable for children, it is difficult to judge the level of understanding of the child in question. It was suggested that educational materials in order to teach an educational plan that explains medical details in easy-to-understand terms without instilling fear or anxiety in children, in which nurses can select categories depending on the child who is going to receive psychological preparation, is required.}, pages = {21--29}, title = {てんかんの手術を受ける患児に対するプレパレーション内容の検討 : 看護師が無意識下で行う説明の重みづけと定量化}, volume = {16}, year = {2017} }