ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 新潟医療福祉大学
  2. 学術雑誌論文
  3. 新潟医療福祉学会誌
  4. 第9巻第2号(2009)

授業ビデオのアノテーションによる授業認知のリフレクションによる教育実習の改善

https://nsg.repo.nii.ac.jp/records/3678
https://nsg.repo.nii.ac.jp/records/3678
f8eb1d17-6586-4284-81a2-475d5cd03281
名前 / ファイル ライセンス アクション
039_047_w0902.pdf 039_047_w0902.pdf (1.3 MB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2011-02-07
タイトル
タイトル 授業ビデオのアノテーションによる授業認知のリフレクションによる教育実習の改善
タイトル
タイトル Improvement of Teaching Practice with Supporting Reflection using Video Annotation System
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 教育実習
キーワード
主題Scheme Other
主題 リフレクション
キーワード
主題Scheme Other
主題 アノテーションシステム
キーワード
主題Scheme Other
主題 Teaching Practice
キーワード
主題Scheme Other
主題 Reflection
キーワード
主題Scheme Other
主題 Annotation System
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Teaching Practice
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Reflection
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Annotation System
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 教育実習
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 リフレクション
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 アノテーションシステム
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
Title in Japanese
授業ビデオのアノテーションによる授業認知のリフレクションによる教育実習の改善
タイトル(英)
en
Improvement of Teaching Practice with Supporting Reflection using Video Annotation System
著者 後藤, 康志

× 後藤, 康志

後藤, 康志

Search repository
西原, 康行

× 西原, 康行

西原, 康行

Search repository
Gotoh, Yasushi

× Gotoh, Yasushi

en Gotoh, Yasushi

Search repository
Nishihara, Yasuyuki

× Nishihara, Yasuyuki

en Nishihara, Yasuyuki

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of the present research is to propose the activity of reflection in which teaching practice students reflect on their lessons on the basis of videos showing themselves teaching. The procedure consisted of reflecting personally on the fourth year of teaching practice. Teaching practice students were formed into pairs. Each student annotated videos of his/her own lessons and videos of the lessons of the other student in the pair. Each student then reflected on his/her own lessons and compiled criticisms of the other student's lessons based on points which were unclear or which could be improved. It appeared that teaching practice students'views on education, educational materials and children could be brought out by comparing and contrasting each student's annotations and considering his/her personal reflections and criticisms. Themes to build on include implementation of reflection dialogues and definition of personal themes based on these dialogues.
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究の目的は、教育実習生が授業ビデオに基づいて自らの授業実践をリフレクションする活動を提案することである。手続きとしては、4年次教育実習を対象として、自己リフレクションを行った。実習生を2人で一組のペアを形成した。自分のそれぞれの教育実習における授業のビデオと、ペアの教育実習におけるビデオに注釈を加えた。その後、自分の授業については自己リフレクションを行い、ペアの授業については疑問点や改善点をまとめた批評を作成した。アノテーションの対比と、自己リフレクションおよび批評を通して、実習生なりの教育観、教材観、子ども観が表出されることが示唆された。課題として、対話リフレクションの実施と、それに基づく自らの課題の確定をおこなうことが挙げられる。
書誌情報 新潟医療福祉学会誌

巻 9, 号 2, p. 39-47, 発行日 2010-03
出版者
出版者 新潟医療福祉学会
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1346-8774
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11614531
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 論文(Article)
資源タイプ・NII
Journal Article
資源タイプ・DCMI
text
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 11:51:39.443787
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3